‘Online uw vragen stellen en de medicatie inzien’

Foto:

Online uw vragen stellen aan de huisarts (Huisartsen Gelderse Vallei)

Online uw medische gegevens van de huisarts terugzien. Hoe handig is dat eigenlijk? Wij spraken met een patiënt en huisartsen (ook uit de regio).

Arjan van Andel, huisarts bij HuisartsenZorg Groeneweg, begint over het gebruik van een online patiëntenportaal: ‘Vanuit het patiëntportaal kunnen mensen vanuit huis een aantal dingen zelf regelen. Op het moment dat het hen uitkomt. Zo kunnen ze online vragen stellen en natuurlijk de medicatie inzien, wat een belangrijk aspect is.’ Van Andel denkt dat mensen met informatie die ze zelf al hebben kunnen vinden beter geïnformeerd binnenkomen. ‘En het geeft ook meer tijd om samen te beslissen wat de beste optie is’.

Gebruik maken van online inzage

‘Mijn ervaringen met het patiëntenportaal van de huisarts is dat het altijd heel fijn, snel geregeld en duidelijk is’, aldus een patiënt van Arjan van Andel. ‘En wat ik er ook fijn aan vind is dat het – als ik een vraag heb – mij dwingt om heel goed na te denken wat ik wil vragen. Voor mij is de band met de huisarts nu korter en directer doordat er digitaal contact is.’

Ook huisarts Chris Noordzij (Heemskerk) maakt graag gebruik van online inzage: ‘In de praktijk zie je dat mensen steeds meer gewend raken aan online middelen. En als daar meer bekendheid aan gegeven wordt, dan verwacht ik dat dat ook nog wel verder gaat toenemen.’ Hij ziet dat patiënten zelf online hun afspraak maken en via een e-consult laten weten hoe het gaat op het moment waarop het hen uitkomt. ‘Men is niet meer gebonden aan de openingstijden van de praktijk. Daarnaast zijn ze beter geïnformeerd en raken daardoor meer betrokken bij hun eigen gezondheid.’

Paulien Hendriks, praktijkassistente in Zeist, benadrukt dat de patiënt niet alleen in het contact, maar ook in het online dossier moet terugzien dat hij of zij centraal staat. ‘Ik verwacht daarnaast dat de gesprekken met de patiënten gaan veranderen, maar ik zie dit niet als obstakel. Integendeel. Vanuit de praktijk ligt de voornaamste focus altijd al op de patiënt. Online inzage is juist een belangrijk communicatie- en hulpmiddel voor de praktijk en de patiënt.’

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden