Welke vormen van content marketing kennen we allemaal?

06 sep 2024, 9:15 Zakelijk
technology pixabay
Pixabay

Content marketing is aan de orde van de dag in deze tijd. Wanneer je als bedrijf geen aandacht besteedt aan content marketing, dan loop je veel belangrijke kansen mis.

Je hebt deze vorm van marketing nodig om te kunnen blijven groeien en ontwikkelen. Er zijn verschillende vormen van online marketing om in te zetten voor je bedrijf en content marketing mag je hierbij zeker niet over het hoofd zien. Wij benoemen de belangrijkste soorten content marketing om mee aan de slag te gaan.

Publiceren van zakelijke blogs

Eén van de makkelijkste manieren om met content marketing aan de slag te gaan, en direct goed op SEO te kunnen focussen, is door middel van het schrijven van zakelijke blogs. Je kunt een berichtenpagina aan je website of webwinkel toevoegen om de blogs op de plaatsen. Het is goed om hierin regelmaat aan te houden. Publiceer bijvoorbeeld elke week op vrijdag een blog of eens per twee weken. SEO-teksten voor je website, waaronder blogs, kun je prima zelf schrijven als je alle kennis in huis hebt. Anders kunnen bedrijven zoals Crossphase je hier goed bij helpen.

Social media content delen met je doelgroep

Content marketing beperkt zich zeker niet tot activiteiten op je website. In deze tijd zijn social media kanalen ook heel belangrijk. Je kunt een content marketing bureau of een social media bureau inschakelen om je sociale kanalen bij te houden als je dit zelf niet kunt of wilt. Het is belangrijk om regelmatig te posten en vooral ook om waardevolle content te delen met volgers op social media. Dit betekent ook dat je vooral niet te veel moet promoten op de sociale kanalen. Probeer ervoor te zorgen dat ongeveer 20 procent van al je posts promotie bevat en de overige 80 procent niet.

Het publiceren van e-books en whitepapers

E-books en whitepapers worden vaak ingezet als vormen van content marketing voor bedrijven die complexe onderwerpen willen uitleggen of waardevolle kennis willen delen. Een whitepaper zit eigenlijk tussen een blog en een e-book in als het om de lengte gaat. Whitepapers zijn uitgebreider dan blogs en gaan dieper in op de moeilijkere onderwerpen, terwijl ze niet zo uitgebreid zijn als e-books. Je kunt whitepapers en e-books schrijven of laten schrijven, waarna je ze op je website kunt publiceren of via een ander online platform. Dit is natuurlijk geheel je eigen keuze.

Andere vormen van content om aan te spreken

Er zijn nog tal van soorten content die je in kunt zetten voor je content marketing. Heel belangrijk is bijvoorbeeld de visuele content, waarbij je kunt denken aan afbeeldingen, foto’s en video’s. Ga eens aan de slag met storytelling, wat ook goed op social media kanalen zoals Instagram kan, of maak wat mooie infographics om informatie op een effectieve manier visueel over te brengen aan je doelgroep. Tot slot mag je de digitale nieuwsbrieven niet vergeten. Hiermee houd je je doelgroep makkelijk op de hoogte. Wel is het belangrijk om hiervoor een maillijst te hebben met mailadressen van mensen die je expliciet toestemming hebben gegeven om hen de digitale nieuwsbrief toe te sturen.