Ondernemers kiezen vaker voor verschillende vormen van online marketing

27 jul , 11:08 Zakelijk
lequal ede pexels darlene alderson 7970815
Het uitwerken van een marketingstrategie betekent vaak concreet het vinden van de juiste balans tussen de verschillende vormen van online en offline marketing. Waar offline marketing bijdraagt aan het verbeteren van de naamsbekendheid van een organisatie onder een zo breed mogelijk publiek, is online marketing veel doelgerichter van aard. Middels zoekmachine optimalisatie (SEO), advertenties in de zoekmachine (SEA) en bijvoorbeeld het versturen van nieuwsbrieven probeert men een specifieke doelgroep te bereiken. Niet langer wordt hierbij ingezet op één of enkele vormen van online marketing; steeds vaker kiest men voor een combinatie van toepassingen. Vaak wordt hierbij gekozen voor de hulp van een professioneel marketing bureau in Arnhem. 
Enerzijds om niet zelf op zoek te hoeven gaan naar online marketeers op een verhitte arbeidsmarkt. Anderzijds om te voorkomen dat veel tijd verloren gaat aan het opbouwen van vaardigheden in deze tak van sport; marketing bureaus hebben de benodigde kennis en expertise al.
Voordelen van een mix van online marketing methodes
De verschillende vormen van online marketing dienen ieder hun eigen doel. Zo draagt SEO bij aan het vergroten van de zichtbaarheid en het bereik van organisaties op een langere termijn. Daar waar bijvoorbeeld SEA op korte termijn resultaat kan hebben bij een correcte toepassing ervan. Tegelijkertijd wordt met bijvoorbeeld social advertising en het delen van snackable content op de eigen kanalen geprobeerd om de interactie met en betrokkenheid van consumenten te verbeteren. Des te sterker de band tussen een consument en verkoper, des te groter is de kans dat een klant terugkeert. Je zet de consument daar toe aan, door periodiek een nieuwsbrief te versturen met een kortingscode of bijvoorbeeld de introductie van nieuwe diensten en producten. 
Inzetten op een datagedreven marketingstrategie
Niet alleen levert de toepassing van verschillende vormen van online marketing in veel gevallen een verbeterd bedrijfsresultaat op. Ook biedt het waardevolle data over de consumenten die binnen de doelgroep van de eigen organisatie vallen en het gedrag dat zij bijvoorbeeld op je website vertonen. Via welke zoekwoorden komen ze binnen? Op welke pagina verlaten zij je website? Enzovoorts. Een professionele creative digital agency kan helpen bij het analyseren van deze data, om daar waardevolle nieuwe inzichten uit te halen. Deze data draagt daarmee bij aan het verder verfijnen en optimaliseren van de eigen marketingstrategie. Zo verbeter je het resultaat, terwijl je de kosten verlaagt. Wat doet jouw organisatie op dit moment al op het gebied van datagedreven werken?