Twee aanhoudingen voor internetoplichting tientallen slachtoffers

08 mrt , 10:37 Politie
politie boeien scaled
Ede.Nieuws.nl
Ter illustratie.

EDE - Op woensdag 5 maart 2025 heeft de politie een 23-jarige man uit Ede en een 24-jarige man uit Apeldoorn aangehouden op verdenking van internetoplichting. De verdachten hebben vermoedelijk tientallen slachtoffers in heel Nederland opgelicht voor ongeveer 40.000 euro. Eén van de slachtoffers vertelt dat zij haar levenswijze zag instorten.

Oplettende winkelmedewerker

Het digi-crime team in Gelderland-Midden kwam de mannen op het spoor dankzij een melding die bij de wijkagent binnenkwam. Een oplettende winkelmedewerker had namelijk opgemerkt dat een man meerdere keren prepaid simkaarten kocht met contant geld. Prepaid simkaarten zijn niet geregistreerd op naam en zijn dus moeilijker te herleiden naar de persoon die de simkaarten gebruikt. De oplettende winkelmedewerker maakte hier melding van bij de wijkagent, waarna het terchtkwam bij het digi-crime team. De melding van de winkelmedewerker bleek cruciaal voor het onderzoek.

Werkwijze van verdachten

De verdachten zochten via Marktplaats-advertenties naar telefoonnummers van slachtoffers. Zij benaderden de slachtoffers via Whatsapp en gaven aan het product te willen kopen dat de slachtoffers op Marktplaats aanboden. Nadat het eerste contact was gelegd, gaven de verdachten aan dat zij het product graag thuisbezorgd wilden hebben via een reguliere bezorgdienst. Om dit te regelen, stuurden de verdachten een zogenaamde bezorg- en betaallink. Deze link bleek echter een phishing link waarmee ze de slachtoffers honderd tot duizenden euro’s afhandig maakten.

In totaal is er door de verdachten vermoedelijk zo’n 40.000 euro buitgemaakt in twee jaar tijd. Het onderzoek is nog in volle gang en de verwachting is dat dat bedrag nog oploopt. Tientallen mensen uit het hele land zijn slachtoffer geworden.

Slachtoffer vertelt

Eén van de slachtoffers, een vrouw van 61 jaar, vertelt dat ze een kast op Marktplaats had gezet. Ze had al een tijdje via Whatsapp contact met een zogenaamde potentiële koper. De koper had een profielfoto die realistisch leek en de bezorgdienst, waar de koper een link van stuurde, had een vertrouwde naam. ‘Maar nadat ik op de link had geklikt en mijn gegevens had ingevuld, werd het contact verbroken,’ vertelt de vrouw.

In de nacht ging het mis. ‘Toen ik wakker werd, zag ik dat er tientallen transacties hadden plaatsgevonden. Mijn geld was weggesluisd van mijn spaarrekening naar mijn lopende rekening en vervolgens naar het buitenland,’ zegt het slachtoffer. ‘Ik was in shock en begreep niet dat mensen zoiets kunnen doen. En ik voelde me zo bedonderd: ik bood een kast aan, had normaal appcontact en vervolgens was ineens mijn spaargeld verdwenen,’ vertelt ze.

Meteen diezelfde ochtend deed de vrouw aangifte. ‘Het onderzoek werd snel opgestart en ik ben blij dat de verdachten nu zijn opgepakt.’ De teamleider van het onderzoek sluit hierop aan: ‘Ik druk mensen op het hart om (internet)aangifte te doen als zij slachtoffer zijn van digitale criminaliteit. Het komt voor dat we bij aanhoudingen gegevensdragers vinden die we kunnen koppelen aan eerdere aangiftes. Deze zaken kunnen dan alsnog opgelost worden,’ zo stelt de teamleider.

De mentale impact bij het slachtoffer is blijvend. ‘Ik zag ineens mijn levenswijze instorten, want ik had net een nieuw huis gekocht. Over het algemeen ben ik wantrouwender geworden. Ik weet niet meer zo goed is wat echt is en wat niet,’ zo stelt ze.

Aanhoudingen

Door telkens nieuwe prepaid simkaarten te gebruiken, dachten de verdachten niet door de politie getraceerd te kunnen worden. Het digi-crime team wist ze echter na twee maanden onderzoek op te sporen.

Afgelopen woensdag arresteerde de politie de verdachten tijdens invallen in woningen in Ede en Apeldoorn. Er zijn gegevensdragers en een auto in beslaggenomen voor verder onderzoek. De verdachten zitten op dit moment vast. Hun rollen en betrokkenheid bij de oplichting worden onderzocht. Meerdere aanhoudingen worden niet uitgesloten.

Wat is phishing?

Phishing, het vissen naar iemands gegevens, is een vorm van digitale oplichting. Phishing gebeurt via e-mail, WhatsApp en sms. Slachtoffers worden bijvoorbeeld naar een valse website gelokt waar ze vervolgens hun bank- of andere inloggegevens prijsgeven.

Wat kunt u doen om phishing te voorkomen?

Reageer nooit op e-mails of appjes met verzoeken om persoonlijke inlogcodes of pincode. Banken, creditcardmaatschappijen en bijvoorbeeld webshops vragen hier nooit om. Ontvangt u zo’n e-mail? Verwijder deze dan meteen. Klik in geen geval op een link die in de e-mail staat.

Krijgt u betaalverzoeken van onbekenden? Klik deze dan niet aan.

Stuur uw bankpas niet op. Uw bank zal hier nooit om vragen. Als u een nieuwe pas krijgt, vraagt de bank altijd om uw oude pas door te knippen en weg te gooien.

Stuur ook nooit een kopie van uw identiteitsbewijs op. Criminelen kunnen uw BSN-nummer gebruiken om een bankpas aan te vragen.

Geef nooit zomaar persoonlijke gegevens over de telefoon.

Wilt u een betaalverzoek doen, log dan in op uw eigen bankapp of de website van uw bank en doe daar de betaling. Geef ook aan bij de koper dat u op deze manier betaalt. Vaak zal de fraudeur dan al afhaken en geen verdere actie ondernemen.

Vertrouwt u een link niet helemaal? Check hem via de website checkjelinkje.nl.

Zorg dat wachtwoorden veilig zijn en verander ze regelmatig. Wees er zeker van dat uw computer de laatste software- en beveiligingsupdates heeft gehad.

Als u toch een link heeft aangeklikt

Heeft u een bijlage geopend en vertrouwt u het achteraf niet? Laat uw computer, tablet of smartphone controleren op schadelijke software. Daarna kunt u het beste uw wachtwoorden wijzigen. Wacht met internetbankieren tot u zeker weet dat uw computer weer schoon is. Neem voor de zekerheid contact op met de bank en leg de situatie voor.

Heeft u op een link naar een (nep) betaalomgeving geklikt en daar uw inloggegevens ingevuld? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank!  Heeft u alleen op de link geklikt, maar daar geen rekeninggegevens ingevuld omdat u het toch niet vertrouwde? Dan is er in principe niets aan de hand. Maar blijf alert.

Aangifte doen van phishing en internetoplichting

Contact op te nemen met de politie of met Meld Misdaad Anoniem.

112

Als elke seconde telt

0900 - 8844

Geen spoed, wel politie

Bron: Politie.nl