50% van de contacten met de huisartsenspoedpost is niet nodig

10 jul , 9:43 Nieuws
spoedposten 4x3 foto 08
EDE - Bijna de helft van alle telefoontjes die Huisartsenspoedpost Gelderse Vallei in Ede ontvangt is niet nodig. Dit blijkt uit een interne analyse van de huisartsenspoedpost. Marco Pater, manager spoedzorg: ‘Veel mensen bellen met vragen die kunnen wachten tot de eigen huisarts weer open is. Hierdoor zijn wachtrijen onnodig lang en neemt de werkdruk toe.’
De huisartsenspoedpost biedt spoedeisende huisartsenzorg buiten kantooruren, in het weekend en op feestdagen. De spoedpost is bedoeld voor dringende klachten die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag. ‘Door alleen contact op te nemen als uw klacht niet kan wachten tot uw eigen huisartsenpraktijk open is, is de huisartsenspoedpost beter bereikbaar voor mensen die direct zorg nodig hebben’, aldus Pater.
70% van de mensen vindt het antwoord online
Met medische klachten kan men terecht bij de huisarts. Pater: ‘Maar in de meeste gevallen kan men zelf het antwoord online vinden via de website www.thuisarts.nl (betrouwbare website van huisartsen met informatie over ziekte en gezondheid).’ Huisartsen Gelderse Vallei, waar de huisartsenspoedpost in Ede onder valt, benadrukt dat de andere helft dus wel terecht belt. ‘En bij twijfel mogen mensen uiteraard bellen’, geeft Pater aan.
Landelijke campagne: ‘Kan mijn klacht wachten tot mijn huisarts open is?’
‘Stel jezelf, voordat je contact opneemt met de huisartsenspoedpost, altijd de vraag: Kan mijn medische klacht wachten tot mijn eigen huisartsenpraktijk open is? Twijfel je, check dan online.’ Dat is de centrale boodschap van de landelijke publiekscampagne die de huisartsenspoedposten en branchevereniging In deze zomer voeren. Pater: ‘De huisartsenspoedpost is niet altijd de juiste plek. Overdag is de huisartsenpraktijk bereikbaar. Ook voor spoedeisende hulp door middel van de spoedlijn. En in levensbedreigende situaties kan men altijd 112 bellen.’