Pianist Denis Kozhukhin in Edesche Concertzaal

Foto: Edesche Concertzaal

Op zaterdag 27 oktober laat Denis Kozhkukhin zich in de Edesche Concertzaal van zijn meest subtiele kant horen in muziek van Mendelssohn, Grieg en Prokofjev.

Pianist Denis Kozhukhin maakt altijd weer indruk op het publiek. ,,Alsof er een wervelwind door de Grote Zaal van Het Concertgebouw ging”, schreef De Telegraaf enthousiast over het debuut van Denis Kozhukhin in de serie Meesterpianisten.

Al bijna tien jaar behoort Denis Kozhukhin tot de belangrijkste pianisten van zijn generatie. In 2010 won hij de Koningin Elisabethwedstrijd en sindsdien speelt hij overal ter wereld, variërend van Carnegie Hall tot Het Concertgebouw.

GEZAMENLIJKE ERVARING Net zoals je met autorijden pas na het examen een geroutineerd weggebruiker wordt, zo is het ook met een carrière als concertpianist, vindt Denis Kozhukhin. ,,Het proces om een echte pianist te worden kost tijd.” Voor de pianist was de Koningin Elisabethwedstrijd een belangrijke leerschool. ,,Ik leerde om in korte tijd sneller nieuw repertoire in te studeren. Ook was de Koningin Elisabethwedstrijd een goede training om mijn zenuwen onder controle te houden. Een concert moet vooral een gezamenlijke ervaring zijn.”

In de Edesche Concertzaal speelt Denis Kozhukhin een selectie uit Mendelssohns ‘Lieder ohne Worte’ en Griegs ‘Lyrische Stücke’. Sfeervolle lied-achtige stukken, die weer andere vaardigheden van een pianist verlangen dan feilloze virtuositeit. ,,In deze zangerige stukken moet je als pianist kunnen ademen en articuleren”, vertelt Denis Kozhukhin. ,,Het is niet alleen maar het spelen van een mooie melodie, het moet de suggestie wekken van de menselijke stem. In deze stukken ben je zanger en begeleider tegelijk.”

PROKOFJEVS ‘OORLOGSSONATE’ Denis Kozhukhin heeft een goede neus voor sterke programmakeuzes. Voor zijn debuutalbum koos hij de drie zogenoemde ‘oorlogssonates’ (de ‘Zesde’, ‘Zevende’ en ‘Achtste Pianosonate’) van Prokofjev. In de Edesche Concertzaal speelt Denis Prokofjevs ‘Achtste Pianosonate’, die de componist aan het eind van de Tweede Wereldoorlog schreef. “Deze sonate is wel de meest ‘complete’ van de drie”, vindt Kozhukhin.

Volgens de pianist is de ‘Achtste Pianosonate’ te beluisteren als de finale van een grote opera, waarin Prokofjev nog eens samenvat wat hij in de eerdere twee sonates heeft verklankt. ,,Ik zie het als een muzikaal monument over de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. Daarmee kun je het stuk vergelijken met Sjostakovitsj’ ‘Zevende Symfonie’. Het wrange is dat oorlog nog steeds doorgaat. Blijkbaar leren we niets van onze geschiedenis.”

JONG PUBLIEK Hoewel de werelden van Prokofjev en de grootmeesters van de romantiek mijlenver uiteen liggen, ziet Kozhukhin op een dieper niveau wel verbanden: ,,Muziek is altijd een weerspiegeling van de tijd waarin het werd gecomponeerd en gaat altijd over de grote levensthema’s, zoals liefde, natuur en menselijkheid. Maar je moet oppassen dat je niet teveel lijnen bijeen wilt brengen. Contrasten werken erg goed in een recital-programma.” Voor Kozhukhin staat de communicatie met het publiek voorop. Daarin heeft de pianist een vurige wens: ,,Ik hoop dat er veel jonge mensen in de zaal zullen zitten. Zij zijn tenslotte het publiek van morgen.”

Kaarten bestellen voor het Dudok Quartet Amsterdam kan via tickets.edescheconcertzaal.nl of bij de verkooppunten in Ede: Boekhandel Het Paard van Troje, Boekhandel Frits Hardeman, of vooraf aan de zaal. Verkooppunt in Bennekom: Bruna. Verkooppunt in Veenendaal: De Rank. Verkooppunt in Wageningen: Theater Junushoff. Kinderen tot 18 jaar gratis entree.

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden