Ziekenhuis Gelderse Vallei sluit de Week van Lezen en Schrijven af met een meer toegankelijke website
Ziekenhuis Gelderse Vallei heeft de website en het patiëntenportaal MijnZGV aangepast, zodat deze beter te gebruiken zijn. De teksten zijn nu makkelijker te lezen en de knoppen beter zichtbaar. Het verbeteren van de website en MijnZGV hoort bij de afspraken uit de Direct Duidelijk Deal. Die ondertekende het Edese ziekenhuis vorig jaar.
Patiënten vinden op de website en in MijnZGV belangrijke informatie over hun zorg en afspraken met het ziekenhuis. Het is belangrijk dat deze informatie goed en duidelijk te vinden is. Ook voor mensen die bijvoorbeeld kleurenblind zijn of slecht zien. Kortgeleden is een test gedaan naar de toegankelijkheid. Daaruit bleek dat de website en MijnZGV op die punten niet goed genoeg was. Daarom heeft het ziekenhuis de afgelopen maanden de website en MijnZGV aangepast.
Blauwe knoppen duidelijker voor slechtzienden
Het ziekenhuis gebruikt onder andere de bekende groene elementen op de website niet meer. Communicatieadviseur Nynke Lokhorst vertelt: ‘De groene knoppen met witte tekst gaven te weinig contrast. Het verschil tussen de kleuren was te klein. Daarom gebruiken we nu de donkerblauwe kleur uit onze huisstijl. Ook hebben we onderdelen aangepast waar tekst en achtergrond niet goed bij elkaar pasten. Dat zie je meteen als je op de startpagina komt.’
Direct duidelijke (digitale) communicatie: altijd ruimte voor verbetering
De verbeteringen passen bij de doelen die het ziekenhuis heeft gesteld na het ondertekenen van de Direct Duidelijk Deal. Ziekenhuis Gelderse Vallei tekende in 2024 als een van de eerste ziekenhuizen in Nederland deze deal. Daarmee liet het ziekenhuis zien hoe belangrijk duidelijke communicatie met patiënten, bezoekers en medewerkers is. Sindsdien is er een nieuwe visie op patiëntcommunicatie, zijn er extra vertaalapparaten gekomen en zijn afsprakenbrieven verbeterd. De volgende stappen richten zich onder andere op de juiste informatie op de juiste plek.
Het uitgangspunt van het ziekenhuis is dat informatie toegankelijk, begrijpelijk, volledig en overzichtelijk moet zijn. Om dat te bereiken spreekt de afdeling communicatie en marketing van Ziekenhuis Gelderse Vallei regelmatig met mensen uit verschillende doelgroepen, zoals mensen die moeite hebben met lezen, zien of horen. Communicatieadviseur Iris Tollenaar zegt: ‘Het is belangrijk dat iedereen zich welkom voelt in het ziekenhuis. Duidelijke communicatie hoort daarbij. Onze communicatie moet toegankelijk zijn voor iedereen. Daarom is het van belang om met elkaar in gesprek te blijven en te kijken waar het beter kan. Want het kan altijd mooier, korter en duidelijker. En daarbij moeten we elkaar helpen’.