We krijgen in het dagelijks leven steeds meer te maken met nieuwe technologieën. Zo krijgen we steeds meer ‘slimme’ oplossingen in huis en besteden meer mensen aandacht aan domotica oplossingen voor meer gemak en comfort in huis.
Groothandels maken ook vaker gebruik van nieuwe innovaties en technologieën om bedrijfsprocessen beter en efficiënter te laten verlopen. De IT infrastructuur wordt steeds uitgebreider, waardoor de voordelen groter worden. Wij geven je inzicht in de belangrijkste voordelen van IT in de groothandel.
Voorraadbeheer is heel belangrijk voor de groothandel. Als groothandel moet je altijd op tijd kunnen leveren en mogen er geen vertragingen ontstaan door onvoorziene tekorten in de voorraden. Een heel belangrijk voordeel van IT in de groothandel is dat er mogelijkheden ontstaan om het voorraadbeheer volledig te automatiseren. IT-oplossingen maken het mogelijk om voorraden real-time te monitoren, om voorraadniveaus bij te houden en automatisch bestellingen te plaatsen wanneer voorraden laag komen te liggen. Zo zijn producten altijd op tijd beschikbaar voor klanten en neemt het risico op fouten af.
Groothandels verwerken vaak grote hoeveelheden bestellingen per dag en bij elke bestelling moet ook nog een factuur worden aangemaakt. Je kunt de ICT uitbesteden en zorgen voor de juiste IT-oplossingen om deze processen zo snel en efficiënt mogelijk te laten verlopen. Door de ICT uit te besteden wordt voorkomen dat er veel downtime ontstaat. Orders komen altijd binnen en kunnen direct worden opgepakt. Met de juiste aansluitende IT-oplossingen kunnen orders automatisch worden verwerkt en kunnen facturen ook automatisch worden gegenereerd. De doorlooptijd van orders wordt zo aanzienlijk verkort. De administratieve last wordt kleiner en de klanttevredenheid verhoogt.
IT-oplossingen bieden groothandels de mogelijkheid om data te verzamelen en te analyseren om betere zakelijke beslissingen te nemen. De IT-systemen kunnen gedetailleerde analyses en rapportages bieden over onder meer prestaties van producten, gedrag van klanten en trends op het gebied van verkopen. Groothandels kunnen direct inspelen op deze data en op basis daarvan de bedrijfsvoering of de strategie aanpassen.
ERP staat voor Enterprise Resource Planning. De integratie van ERP-systemen biedt groothandels een naadloze manier om meerdere bedrijfsprocessen te automatiseren. Hierbij kan worden gedacht aan inkoop, voorraadbeheer en financiën. Een ERP-systeem zorgt ervoor dat alle processen binnen de groothandel op elkaar zijn afgestemd en dat alle informatie voor iedereen binnen het bedrijf real-time beschikbaar is. Fouten door handmatige invoer worden zo voorkomen en de efficiëntie verhoogt sterk.
Een ander belangrijk voordeel van IT binnen een groothandel is de mogelijkheid om klantrelaties te verbeteren met behulp van een CRM-systeem. CRM staat voor Customer Relationship Management. Een CRM-systeem stelt de groothandel in staat om klantinteracties te beheren, om gepersonaliseerde aanbiedingen te doen en de klantenservice op de klant aan te passen. Dit zorgt voor meer tevreden klanten en een hogere loyaliteit.