Studenten helpen gemeente Ede met frisse inzichten voor wijken en dorpen

07 feb , 13:43 Nieuws
rechtenvrije foto che
CHE Ede

EDE - Wat zijn de wensen van inwoners voor een nieuw buurthuis? Wat draagt bij aan een mentaal gezonde jeugd? Tweedejaarsstudenten Social Work van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) onderzochten de afgelopen maanden in samenwerking met de gemeente Ede actuele maatschappelijke vraagstukken. Op 5 februari 2025 presenteerden zij hun bevindingen aan vertegenwoordigers van de gemeente, betrokken organisaties en CHE-docenten in Cultura Ede.

Annemieke Pungu, projectcoördinator vanuit de CHE, kijkt terug op een succesvolle bijeenkomst. Studenten presenteerden een vraagstuk, lieten zien hoe ze hiermee aan de slag zijn gegaan en welke oplossingen ze hebben uitgewerkt. “Een groepje had een app ontwikkeld voor jongeren, zodat zij altijd inzicht hebben in activiteiten voor die doelgroep. Deze app was in een eerste aanzet al zichtbaar. Een andere groep presenteerde hoe zij als oplossingsrichting voor een vraagstuk over opgroeien in een kansrijke omgeving vier ouderavonden willen organiseren. De eerste avond hebben ze zelf al gehouden, en in maart wordt een tweede georganiseerd. Prachtig om te zien hoe deze ideeën al deels werkelijkheid zijn.”

De Edese wethouder Jan Pieter van der Schans blikte tijdens de bijeenkomst positief terug op het project, waarin werkveld, onderwijs en onderzoek samenkwamen: “Deze samenwerking heeft meerwaarde voor ons, maar ook voor de ander – een echte win-win dus.”

DRUKBEZOCHTE BIJEENKOMST

“Studenten waren trots op de resultaten en stonden enthousiast hun posters te presenteren. Er ontstond een mooie interactie tussen de studenten en bezoekers. Er waren meer bezoekers dan verwacht: welzijnswerkers, jongerenwerkers, docenten van de CHE en vrijwilligers van de buurthuizen”, vertelt Annemieke. “Naast het onderling netwerken werden bezoekers vooral geïnspireerd door wat ze zagen. Tegelijkertijd werd de weerbarstigheid van sommige thema’s ook zichtbaar. Zo verzuchtte een bezoeker dat hij een aantal jaar geleden ook al een vergelijkbaar vraagstuk en aanbevelingen had gepresenteerd. Tijd dus om met elkaar de mouwen op te stropen.”

LEREN VAN DE PRAKTIJK

De studenten trokken de afgelopen maanden de wijken in om daar te observeren en in gesprek te gaan met inwoners. Ook maakten ze een beleidsanalyse. Zo onderzochten ze onder andere hoe buurthuizen beter kunnen aansluiten bij de behoeften van bewoners, welke ondersteuning jongeren nodig hebben om mentaal gezond te blijven en hoe de gemeente een gezondere leefomgeving voor kinderen kan stimuleren. Ze werden begeleid door accounthouders van de gemeente Ede en een contactpersoon van betrokken organisaties. De bevindingen vertaalden de studenten in praktische adviezen.

Het project hoort bij het vak Signaleren, Beleid en Ondernemen, een unieke onderwijsmodule waarin studenten onderzoek doen. Praktijkgericht onderzoek vanuit de werkplaats Gelderse Vallei van het CHE-lectoraat Informele Netwerken en Laatmoderniteit wordt direct verbonden aan het onderwijs in jaar 2 van de opleiding.

“De gemeente krijgt door dit project van inwoners informatie over beleidsvraagstukken waarmee ze beleid kunnen ontwikkelen. Inwoners worden op een laagdrempelige manier betrokken bij gemeentelijk beleid, en studenten leren op veel verschillende gebieden.” Annemieke vertelt enthousiast door: “Het mooie is dat beleid en politiek voor de meesten een ver-van-hun-bed show was. Door nu echt samen te werken met beleidsmedewerkers, leren studenten dit kennen, proeven ze iets van de dynamiek tussen de wensen en belangen van inwoners enerzijds en beleid en uitvoering anderzijds, en maken ze kennis met beleidstaal.”

Annemieke vindt het project daarnaast ook succesvol vanwege het hoge leerrendement. ,,Ik was verrast dat studenten zo weinig beeld hadden bij gemeentelijk bestuur. De meesten weten hier echt helemaal niets van. Het leerrendement is dus echt hoog – studenten pakken de opdracht serieus op omdat het hier om een echt vraagstuk uit de praktijk gaat.”

VERVOLG

Vanuit de werkplaats Sociaal Domein volgt een rapportage waarin de opbrengsten van de studenten worden gepubliceerd. De samenwerking met de gemeente duurt in elk geval vier jaar. “Natuurlijk leren we lessen die we meenemen naar volgend jaar. Een daarvan is dat we studenten wat lessen in onderzoek moeten aanbieden. Dat zat er nu nog niet in.” Maar het positieve gevoel overheerst. Annemieke: “De een geeft nu al aan volgend jaar weer mee te doen en dan een vervolgvraag te willen laten onderzoeken door de studenten. Een ander geeft aan bruikbare ideeën en inspiratie te hebben die een plek zullen krijgen in beleid of organisatie.”

Bron: CHE