POESPAS: Walter Bosman en Hamid el Kanbouhi verbeelden kwetsbare kracht bij Galerie 50PK

27 okt , 9:18 Kunst en Cultuur
Walter Bosman en Hamid el Kanbouhi P1020305
René Hazeleger
Walter Bosman en Hamid el Kanbouhi en

De kunstruimte 50PK in Ede presenteert de dubbeltentoonstelling 'POESPAS – dwars door de dans', waar het werk van de kunstenaars Walter Bosman en Hamid el Kanbouhi centraal staat.

Bekijk de interviews door René Hazeleger van Walter Bosman en Hamid el Kanbouhi in het bericht.

Een reportage van René Hazeleger

De expositie, die loopt tot en met 30 november 2025, toont werken waarin beide kunstenaars de menselijke figuur verbeelden, elk op hun eigen wijze, maar met een opvallende gemeenschappelijke thematiek: kwetsbaarheid en kracht.

Walter Bosman: Tussen realisme en naïviteit

De Amstelveense kunstenaar Walter Bosman (1971) staat bekend om zijn unieke combinatie van realisme en naïviteit. Hij gebruikt de vluchtige, schijnbaar willekeurige beelden van sociale media, zoals TikTok-video's, als verrassende inspiratiebron voor zijn schilderijen. Zijn figuren ogen vaak kwetsbaar, maar fascineren door hun unieke, onverbloemde eigenheid. Hij combineert herinneringen, fantasieën en alledaagse observaties in zijn kleurrijke werk. Bezoekers van 50PK worden uitgenodigd om zich te verwonderen over deze eigenheid, die volgens Bosman de kracht is van dicht bij jezelf blijven.

De vergankelijkheid vastgelegd

Bosmans werkwijze weerspiegelt de hedendaagse beeldcultuur, waarin een constante stroom van video's en beelden voorbijflitst. Hij bevriest de vluchtigheid en onbeduidendheid van TikTok-stills, isoleert ze en tilt ze naar een hoger plan. Waar een korte video normaal na enkele seconden alweer vergeten is, krijgen de figuren en scènes in zijn schilderijen een blijvende aanwezigheid.

De tranen van het hedendaagse leven

Waar inspiratie uit TikTok-stills de alledaagsheid van de moderne beeldcultuur benadrukt, voegen de tranen een laag van melancholie en menselijkheid toe. De figuren in zijn werk huilen niet om grote tragedies, maar om de kleine, onuitgesproken emoties van het dagelijks leven. Het zijn de tranen die getuigen van de soms overweldigende realiteit, de stilte na een hectisch moment, of de onzekerheid achter een vrolijk ogend gezicht. Bosman legt de vergankelijkheid van een emotie vast die in de snelle, gepolijste wereld van sociale media vaak verborgen blijft.

Tussen kwetsbaarheid en kracht: het vrouwenmotief van Hamid el Kanbouhi

De Marokkaans-Nederlandse kunstenaar Hamid el Kanbouhi (Larache, 1976) vervolgt met kracht zijn zoektocht naar identiteit, representatie en menselijke relaties. Hij studeerde onder andere aan de Gerrit Rietveld Academie en het Sandberg Instituut in Amsterdam.

In zijn werk staat de menselijke figuur centraal: everyday encounters, persoonlijke ervaringen en de spanning tussen culturen vormen zijn inspiratiebron.

Twee vrouwen die in elkaar opgaan

In de geëxposeerde werken zie je twee Marokkaanse vrouwen figuren die qua pose, kleur of lijnvoering zijn vervlochten. De contouren vervagen, de lichamen lijken elkaar vast te houden of te omarmen, en de compositie maakt van twee éénheid. Het resultaat is geen louter dubbelportret, maar een visuele symbiose.

Deze vervlechting symboliseert solidariteit en zuster­schap: de vrouwen staan niet los van elkaar maar delen een ruimte, een ervaring, een identiteit. Door de figuren in elkaar te laten overlopen, stelt el Kanbouhi vragen over hoe individuen zich verhouden tot gemeenschappen, herkomst en cultuur.

De beweging van de verf, de kleurvlakken, de overgangen geven het gevoel van verandering — van migratie, van tweedeling naar eenheid.

Techniek en expressie

El Kanbouhi werkt vaak in grote formaten met olieverf op doek, waarin de figuren zich ontplooien tegen zowel abstracte als figuratieve achtergronden.

Zijn stijl kenmerkt zich zowel door een zekere ritmiek en herhaling van vormen, een echo van culturele patronen als wel een combinatie van klassieke portrettraditie en hedendaagse beeldtaal — het bekende tegenover het onbekende, het herkenbare tegenover het vervreemdende.

Door een subtiele manipulatie van ruimtelijken de figuren zowel aanwezig als in beweging, gevangen én in transitie.

Hamid el Kanbouhi toont ons met zijn werken van twee Marokkaanse vrouwen die in elkaar overvloeien dat kunst geen stilstaand portret hoeft te zijn — maar een levend gesprek. De figuren worden symbolen: van verbondenheid, van identiteit, van veranderlijke menselijkheid. Wie zijn gezicht voor deze beelden neemt, merkt al snel dat er niet alleen twee vrouwen afgebeeld zijn, maar een veelheid aan vragen, relaties en betekenissen.

Een dialoog over menselijkheid

De tentoonstelling creëert een dialoog tussen de schilderijen van Bosman en die van Hamid el Kanbouhi. Hoewel hun stijlen verschillen, vinden de kunstenaars elkaar in de thematiek van de menselijke figuur. Terwijl Bosman de inherente, soms kwetsbare, kracht van het individu benadrukt, verbeeldt El Kanbouhi vrouwen uit zijn geboorteland Marokko die zich staande houden tegenover tegenslagen. De werken van beide kunstenaars, samengebracht onder de titel 'POESPAS', vullen elkaar aan en bieden een gelaagd inzicht in de menselijke conditie.

Marokkaanse theeceremonie in 50 PK

Op zondag 9 november is er een Marokkaanse theeceremonie in 50PK

Locatie: KUNSTRUIMTE 50PK, Kazernelaan 50, Ede

Expositie te zien ntot en met 30 november 2025

Openingstijden: Vrijdag t/m zondag van 12.00 tot 17.00 uur

Walter Bosman over zijn werk:

Hamid el Kanbouhi over zijn werk: