EDE - Voor wie met techniek en motoren te maken heeft of had, is een vastloper slecht nieuws.
Door René Verhulst, burgemeester van Ede
Wanneer je een brommer opvoert dan kan de cilinder te heet worden door te weinig koeling of smering en dan zet de zuiger, die op en neer gaat in de cilinder zich vast in de wand ervan. En als je zo’n vastloper hebt en je brommer in de schuur moet laten staan, vanzelf gaat die het niet meer doen. En dan weet je dat de boel vastgelopen is en dat het geld gaat kosten. Ook bij machines kan dat gebeuren, vandaar dat regelmatige controles en onderhoud lonen.
Ooit had ik die ervaring met dit manco, overigens niet de brommer opgevoerd, maar dit probleem lost zichzelf niet op. Ik heb ervan geleerd, meteen actie ondernemen.
Vastlopen, dat dreigt voor ons als gemeenten op een paar gebieden. Niet door slecht onderhoud of het opvoeren van onze beleidsmaatregelen. Cruciale onderdelen van de economie draaien bijna vast, mengsmering helpt niet meer.
De noodkreet uit Rotterdam kwam vorige week. De wereldhaven krimpt, want men loopt vast op stroomgebrek (netcongestie) en de waterstofoplossingen komen ook niet van de grond. Diezelfde kreet is uit de Regio Foodvalley al menigmaal geslaakt. Mensen zoeken een huis, bedrijven willen zich hier vestigen en boeren die willen investeren weten niet waar ze aan toe zijn, wat er kan en wat er mag. En dezelfde onzekerheid heb je als je zou willen stoppen.
De gemeente loopt al lang met de oliespuit rond, vijlt een uitlaatpoort van de cilinder uit, maar dat kun je niet blijven doen. Waren het vroeger files, te dure grond of een gebrek aan arbeidskrachten, nu is het stikstof en netcongestie.
Ik zag een interview met een geitenhouder in Brabant die meer luchtwassers aan zijn schuur wil hangen, maar een vergunningaanvraag daarvoor heeft geen zin omdat het rijksbeleid onduidelijk is. Door een recente uitspraak van de rechter liggen 500 vergunningaanvragen bij de provincie op de plank omdat het ministerie niet weet hoe die uitspraak te interpreteren. De gemeente kan vertellen waarom het niet kan, maar aangeven wat er dan wél kan is onmogelijk.
Bij een vastloper kun je lang met elkaar praten over oplossingen, maar er is er maar één en dat is vervanging van wezenlijke onderdelen en dat zo snel mogelijk.
Dat laatste weten ze in Den Haag ook, maar als je het oneens blijft over welke onderdelen dan of alleen de zuiger vervangen dan red je het niet. De brommer trap je dan echt niet aan en de machine krijg je niet aan het draaien.
Moet er dan meer geld tegenaan gegooid worden? Dat is te makkelijk, op die terreinen die ik noemde gaat het vooral om de politieke wil en vervolgens de uitvoering om oplossingen te krijgen. Praatjes vullen geen gaatjes, papier is geduldig, daden zijn nodig. Daar zullen vuile handen voor gemaakt moeten worden, maar die krijg je altijd bij een vastloper.
Er is behoefte aan besluiten, aan daden, dan pas kunnen we als gemeente verder op terreinen waar dat echt nodig is.