EEN MIDDAG MET DE VOORLEESEXPRESS

Foto: VoorleesExpress

EDE “Mag ik van lichtblauw… Dit?” Een van de kinderen laat een plaatje zien. “Dit? Ik weet niet wat ‘dit’ is,” antwoordt Hilde. Het kind probeert het plaatje te omschrijven: “een lange schoen.” Het blijkt een laars te zijn.

Hilde is voorlezer bij de VoorleesExpress. Aan het eind van het uurtje doen ze altijd een spelletje.

Het gezin waar Hilde voorleest heeft vier kinderen tussen de 10 en 2,5 jaar oud. De kinderen zijn nu twee jaar in Nederland. Hun ouders willen heel graag dat hun kinderen zo snel mogelijk Nederlands leren. Elk uurtje is meegenomen en daarom zijn ze heel blij met de VoorleesExpress. Twintig weken lang komt Hilde elke week in het gezin om voor te lezen aan de kinderen. Daardoor krijgen de kinderen plezier in het lezen van boeken en leren ze nieuwe woorden.

Kennismaking

Het gezin werd door school aangemeld bij de VoorleesExpress, met toestemming van de ouders. Vader vertelt dat ze het liefst zo snel mogelijk waren begonnen. Het duurde een paar weken voordat ze daadwerkelijk konden starten. De eerste keer dat Hilde op bezoek kwam in het gezin, was voor iedereen een beetje spannend. Voor de voorlezer, omdat je niet weet hoe het gezin zal zijn en hoe de kinderen zijn. Voor de kinderen is het ook spannend omdat ze niet weten wie er komt. Bij het eerste bezoek maakten ze kennis en las Hilde voor uit de boeken die ze had meegenomen. Nu vinden de kinderen het allang niet spannend meer. Ze vragen al vanaf de ochtend wanneer de juf komt.

Boeken in huis

In het begin nam Hilde steeds boeken mee, waar de kinderen uit konden kiezen. Halverwege het traject van twintig weken, heeft ze het gezin een keer meegenomen naar de bibliotheek. De kinderen kregen allemaal een abonnement. Vanaf dat moment kozen ze zelf hun boeken uit. Nu zijn er steeds boeken in huis, waar Hilde uit voorleest. De kinderen zijn nog maar kort in Nederland dus alle boeken zijn voor hen leuk en nieuw.

Tijdens de lockdown lag het voorleestraject even stil. De kinderen hadden vanuit de bibliotheek een heleboel boeken meegenomen, dus ze hadden thuis genoeg te lezen. Van school kregen ze ook opdrachtjes mee. De kinderen gingen gewoon naar school omdat het belangrijk is dat ze Nederlands leren. Vader vertelt dat het voorlezen al vrij snel weer doorging.

Voor het hele gezin

Het gezin is blij met Hilde. Ze is opgewekt en ze houdt rekening met het gezin. Ze vangt de interesse van de kinderen. Ze luisteren geboeid naar het voorleesverhaal en na afloop doen ze een spelletje. Vaak vragen ze of Hilde langer kan blijven. Niet alleen de kinderen leren veel nieuwe woorden. Moeder geeft aan dat zij ook veel leert van de voorleesbezoeken. Naast woordenschat, leert ze ook hoe je moet voorlezen. Beide ouders zijn blij dat ze bij het traject betrokken worden.

Vader vertelt dat hij het heel fijn vindt dat Hilde ook aandacht heeft voor zijn vrouw. Toen Hilde nog zelf de boeken meenam, nam ze ook vaak Arabische boekjes mee, die moeder zelf kon voorlezen.

Meerwaarde

De VoorleesExpress is echt een meerwaarde voor het gezin. De kinderen vinden het leuk dat de juf komt. Het is gezellig om samen iets te doen. Omdat er grote leeftijdsverschillen zijn, worden er meerdere boekjes voorgelezen. Hilde vertelt dat zij het leuk vindt om voorlezer te zijn, omdat je als voorlezer kennismaakt met veel verschillende gezinnen uit veel verschillende culturen. De ouders vinden het fijn en belangrijk dat er aandacht is voor de kinderen, en dat is iets wat de VoorleesExpress ook brengt.

Ook voorlezer worden?

Voor het nieuwe seizoen in september 2020 is de VoorleesExpress nog op zoek naar nieuwe voorlezers en coördinatoren. Heb je interesse? Meld je aan via www.voorleesexpress.nl, locatie Ede met de knop “Meld je aan als vrijwilliger”. Je wordt dan zo spoedig mogelijk uitgenodigd voor een gesprek. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Riikka Bansema ([email protected] / 06 – 2761 4098).

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen