112

Reactie op: Evaluatierapport Brandweerzorg en besluiten college Ede.

Foto: Ede.nieuws.nl

Zoals u heeft kunnen vernemen heeft het college van Ede, na het uitbrengen van het “Evaluatierapport Brandweerzorg” besloten om post Stadspoort per 1 januari 2022 te sluiten.

Samen met de huidige vrijwilligers van de post zal worden gezocht naar een passende functie binnen de regionale brandweerorganisatie. Het mag duidelijk zijn, dat de aanstaande sluiting forse impact heeft op de bevlogen vrijwilligers die zich dag- en nacht inzetten voor de samenleving en daarnaast nog een ‘normale’ baan hebben. 

Woorden als ‘pijn voor de vrijwilligers’ doen de realiteit tekort. Wat voor mens moet je zijn om midden in je slaap opgeroepen te willen worden voor een brand, hulpverlening of reanimatie aan een onbekende. Hoe gedreven moet je zijn als vrijwilliger om met de slaap in je ogen iemand intensief te beademen en te reanimeren. 

Het is volgens B&W helder, post Stadspoort heeft duidelijk een meerwaarde, maar is te duur. Maar hoe zit het nu echt? 

Verandering brandweerzorg 

Begin 2021 is de brandweerzorg in Ede veranderd. De brandweerzorg Ede-Centrum ging vanaf dat moment werken met een 24 uurs bezetting. De verandering was nodig omdat de organisatievorm niet meer passend was voor de toekomst. Dit had te maken met een structurele overschrijding van de Arbeidstijdenwet, onder en overbelasting van medewerkers en arbeidsvoorwaardenverschillen binnen de regionale brandweerorganisatie. De invoering van de 24-uursdienst in Ede werd geschat op 1,7 miljoen per jaar. Door te bezuinigen op andere posten zou dit bedrag verminderd worden. Naar aanleiding van die bezuiniging, op post Stadspoort, heeft de gemeenteraad van Ede besloten om de post 12 maanden extra open te houden. Afgelopen periode heeft een evaluatiecommissie op basis van noodzaak en meerwaarde, onderzocht wat de impact is van sluiting van post Stadspoort, binnen de grenzen van de gemeentelijke opdracht. 

Maandagavond 30 augustus is het eind evaluatierapport rapport toegelicht waarbij een duidelijke positieve meerwaarde werd aangegeven. Onverwachts sprak de burgemeester zich hierna duidelijk al uit: Brandweer Stadspoort is te duur. Was dit niet al veel eerder bekend of heeft de Veiligheids regio VGGM de zaakjes niet op orde? 

Was de evaluatie een overbodige bijzaak? 

Wat niet in het evaluatie rapport staat… De evaluatiecommissie heeft veel werk verzet en punten duidelijk gemaakt. Toch vallen een aantal punten op: 

  • De factor gelijktijdigheid kent de brandweer niet. Indien posten wegvallen, wordt de kans op gelijktijdige incidenten groter. Juist bij incidenten die te maken hebben met het klimaat en de aangekondigde concentratie van hulpverlenings voertuigen. Hulpverlening is in het evaluatie traject niet meegewogen. 
  • De klimaatverandering brengt grote uitdagingen en gevaren met zich mee. De brandweer is nu niet hierop ingespeeld. 
  • Vanuit de gemeente Ede is aangegeven, na oplevering van het evaluatierapport, dat er snel honderden extra woningen in het centrum van Ede zullen worden gebouwd. Hierbij zitten een fors aantal woningen die vallen in de hoogste risico klasse. In het evaluatierapport is hiermee dus géén rekening gehouden. 
  • Indien alleen op noodzaak beoordeeld wordt, wat zijn dan de consequenties voor posten in de buitendorpen van de gemeente Ede? Is e.e.a niet onrechtvaardig gezien ook het aantal uitrukken, kosten of ligging? Is dit meten met 2 politieke maten? 
  • Het voorstel vanuit de beroeps organisatie Ede, om Stadspoort 24×7 in te richten zoals andere buitendorpen is afgewezen omdat dit niet viel binnen de project opdracht. • In het document mocht niet worden aangegeven dat de burgemeester de gemeenteraad van Ede niet had geïnformeerd. 
  • Locatie van de nieuwe centrale brandweer kazerne van Ede: o Viel niet binnen de scope van de evaluatie opdracht o Had duidelijk wel een relatie met de evaluatie o Locatie is vastgesteld voordat de eindevaluatie gereed was o De nieuwe locatie ligt op korte afstand van post Stadspoort 
  • Snelle slagkracht met meerdere blusvoertuigen/mensen, voor instellingen met oudere mensen en mensen met een handicap, wordt niet overwogen. Het brandweer management vindt dat deze instellingen zich zelf maar dienen te organiseren. Het lijkt er op dat hulpbehoevenden sneller worden afgeschreven. 
  • Aantal reanimaties loopt op. Hierbij telt elke seconde en moet snel hulp worden verleend. Volgens huidige berekeningen wordt het verzorgingsgebied Stadspoort bij reanimaties aanzienlijk groter, zolang de kazerne op de Klinkenbergerweg/Breelaan operationeel is. Naar verwachting zal de nieuwbouw van de kazerne nog wel 5 jaar op zich laten wachten. Uitrukken (reanimaties) alleen vanaf de Breelaan binnen het huidige en nieuwe berekende verzorgingsgebied van Stadspoort, zal mogelijk kunnen lijden tot minder kans op een succesvolle reanimatie indien post Stadspoort eerder sluit (tenslotte telt elke seconde). 

 

Kosten brandweerzorg Volgens de aangeleverde gegevens van VGGM zou het instant houden van de brandweerpost 

Stadspoort 250.000 euro per jaar kosten. Wat zit daar nu allemaal in: 

  • Forse kosten overhead voor salaris management e.d. Deze kosten zullen zeker niet verminderen maar komen bij sluiting van post Stadspoort terug op het conto van andere posten 
  • Voertuig kosten. Bij sluiting wordt het voertuig elders in de regio ingezet. De afschrijving, vervanging en verzekeringskosten zullen bij het sluiten van de Stadspoort op andere posten worden geboekt. 
  • Opleidingskosten. Deze worden standaard per jaar meegenomen. Afgelopen jaren heeft post Stadspoort géén opleidings budget mogen gebruiken. In de 250.000 euro zit de opleiding van 5 personen à 30.000 per persoon. Dit kan aanzienlijk nog worden verlaagd door een andere geaccepteerde methodiek te volgen Naast genoemde punten, zijn er ook VGGM bedragen opgenomen voor huisvesting, onderhoud, personeelskosten. Deze kosten gelden voor alle posten met vrijwilligers. 

Voor meer informatie en contact verzoeken: [email protected]

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen