‘Night and Day’: mooie expositie bij PK50 van Mo Arab en Mattijs van den Bosch

EDE – Zaterdag 6 april opende schrijver en programmamaker Abdelkader Benali de expositie ‘Night and Day’ in de expositieruimte van 50PK in Ede. Er is prachtig, aan Marokko gerelateerd, werk te zien van Mo Arab uit Lelystad en Mattijs van den Bosch uit Amsterdam.

Door René Hazeleger

Abdelkader stond, met beide kunstenaars, tijdens een geïmproviseerde ronde, stil bij enkele in de galerie geëxposeerde werken.

Voor Benali was het ook een feest van herkenning, bijvoorbeeld zoals Van den Bosch de zee in Marokko geschilderd heeft en de portretserie van Marokkaanse meisjes van Mo Arab.

Mo Arab

Voor Mo Arab is het leven in twee culturen heel gewoon. Door zijn familie heeft hij toegang tot beide werelden. Mo werkt seriematig en laat met zijn werk de kleurrijkheid van de Marokkaanse cultuur zien. Maar je ziet ook een sombere onderstroom, die in al zijn werk terugkomt. In tegenstelling tot het werk van Mattijs van den Bosch lijkt er geen zonlicht voor te komen in het werk van Mo. Het lijkt vaak nacht of duister: het domein van dromen, verhalen en overlevering.

Arab studeerde af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, ontving in 2012 de Jan Zumbrink prijs van het HKU en werd in 2017 genomineerd voor de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst.

Over zijn werk zegt hij zelf: “Tijdens mijn studie ben ik vooral bezig geweest met het schilderen van jonge Marokkanen die op straat hangen. Ik heb dit onderwerp verbreed door me niet alleen te focussen op één bepaalde doelgroep, maar ik betrek nu verschillende mensen met verschillende achtergronden en culturen. Net zoals de samenleving waarin ik leef, probeer ik in mijn schilderijen een samensmelting van verschillende mensen en omgevingen bij elkaar te brengen.

Mijn schilderijen hebben een sombere sfeer, maar toch zijn het kleurrijke schilderijen. Sfeer is belangrijk voor mij. De sfeer in een schilderij draagt uit wat de kunstenaar wil meegeven aan de toeschouwer. In mijn schilderijen is dat vaak een duistere of melancholische sfeer. Daarnaast ben ik geïnteresseerd in dramatische, melancholische, maar ook kleurrijke beelden. Ik schilder vrij transparant, verdunde lagen verf over elkaar heen. Ik gebruik het wit van het doek om licht te realiseren in mijn schilderijen. Ik ben niet bezig met een realistisch uiterlijk, maar met een eigenheid waardoor men direct weet dat een werk van mijn hand komt.”

Mo Arab werkt graag in series. Een doorlopende reeks portretten van vrouwen met een Noord-Afrikaanse achtergrond vormt één van zijn projecten en zijn te zien op deze expositie. Deze vrouwen vertonen niet alleen trots hun Marokkaanse erfgoed, maar dragen ook een Europese invloed met zich mee. Hoewel ze zelden blijdschap uitstralen en eerder een zekere somberheid dragen, tracht Mo Arab zijn schilderijen te voorzien van kleur. De tegenstelling tussen kleur en melancholie intrigeert hem.

Mattijs van den Bosch

Mattijs van den Bosch werd geboren in Rabat. Toen hij negen jaar oud was vestigde het gezin zich in Noord-Holland. Hij vindt dat het er op lijkt dat hij een groot deel van zijn leven, in zijn werk de schok en de verbazing aan het verwerken is van de aankomst in Nederland en de confrontatie met de ‘nieuwe’ wereld: het wonen in een nieuwbouwwijk in Purmerend en omgeven worden door moderne steden waar alles ‘nieuw’ is. Er is altijd een sterk verlangen terug geweest naar het zonnige land dat hij zo goed kende. Dit werd in standgehouden en verder aangewakkerd door herinneringen en souvenirs.

In Marokko ontstonden in de voorafgaande jaren tijdens verblijven van steeds een aantal maanden een aantal series. Op papier en daar terplekke gemaakt, meestal aquarellen waarin licht en schaduw een belangrijke rol vormen. De werkperiodes in Marokko hadden een vernieuwende artistieke gevolgen. Het was in meerdere opzichten ’thuiskomen’.

Sindsdien is de plaats van handeling in zijn schilderijen verschoven naar Marokko met zijn inspirerende omgeving en mensen. De mee teruggebrachte werken en het daar opgedane studiemateriaal worden op zijn atelier in Amsterdam uitgewerkt tot eventuele zeer grote monumentale doeken.

In tegenstelling tot het werk van zijn vakbroeder Mo Arab, schildert Mattijs niet transparant: door het werken met acrylverf kan hij makkelijker veranderingen in het werk aanbrengen.

De expositie is te zien tot en met 26 mei bij 50 PK, Kazernelaan 50, Ede.

Op vrijdag, zaterdag en zondag van 12 – 17 uur.

Op zondag 28 april is er in het gebouw van 50PK een Marokkaanse theeceremonie, waarbij beide kunstenaars ook aanwezig zullen zijn.

https://youtube.com/watch?v=o4OK6dv3rw0%3Fsi%3Dc12fahvoRckJaYgW

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen