‘Ohlahla les fleurs’ – Fleurige lente expositie in Huis Kernhem

Drie kunstenaars, Ems Willems, Pim Trooster en Stefan Gross, tonen ieder op eigen authentieke wijze nieuwe vormen van hun fascinatie voor de schoonheid van bloemen in Huis Kernhem.

Door René Hazeleger

Van oudsher tot op de dag van vandaag neemt de veelkleurige en veelvormige wereld van bloeiende, maar ook van verwelkte bloemen een betekenisvolle plaats in binnen de kunstgeschiedenis. Met name binnen het domein van de teken‐ en schilderkunst staan bloemen vaak voor het hoogtepunt, maar tegelijkertijd ook voor de aankondiging van de op handen zijnde aftakeling en de onherroepelijke eindigheid van het leven. In Huis Kernhem ontvouwt zich in deze tentoonstelling getiteld ‘Ohlahla les fleurs’ een rijkgeschakeerde betoverende bloemenwereld waarin de kunstenaars Ems Willems, Pim Trooster en Stefan Gross ieder op eigen authentieke wijze nieuwe vormen tonen van hun fascinatie voor de schoonheid van bloemen. Deze expositie neemt bezoekers mee op een kleurrijke reis door hun verbeelding, waarin bloemen de hoofdrolspelers zijn.

De werken van Willems, Trooster en Gross vangen de gratie en diversiteit van bloemen in diverse vormen, materialen en stijlen. Laat u betoveren door de harmonieuze samensmelting van kunst en natuur in deze tentoonstelling, waar elke penseelstreek, elk detail de schoonheid van de bloemenwereld viert.

De drie kunstenaars besloten om gedurende het voorjaar van 2024 twee keer gezamenlijk naar buiten te treden met hun werk onder de luchtige titel: ‘OHLALA les FLEURS’.

Ems Willems exposeerde eerder, in 2023 in Huis Kernhem. Zij nam het initiatief om samen met Pim Trooster, met wie zij in 2021 én in 2022 tweemaal een maand gelijktijdig een ‘artist in residence’ deed bij arteventura in Andalusië, om samen in Huis Kernhem te gaan exposeren.

Pim Trooster, die gedurende zijn loopbaan als beeldend kunstenaar vele initiatieven en kunstprojecten organiseerde, stelde voor om Stefan Gross, erbij uit te nodigen met zijn ruimtelijke bloemensculpturen van zelfontwikkeld bioplastic.

Eerst exposeren zij OHLALA les FLEURS vanaf 30 maart tot en met 14 april gedurende drie weekenden in Huis Kernhem op Landgoed Kernhem te Ede.

Ems Willems exposeert werken uit haar ongoing project ‘Frozen Flowers’, fotografie en gemengde techniek op doek.

Pim Trooster toont werken uit zijn serie ‘Fleurs d’amour – Fleurs de mort’, schilderijen en fotografie op doek.

Stefan Gross presenteert ruimtelijke bloemstukken.

Na deze weekenden verhuist de tentoonstelling naar de grote plantenkas op het terrein van Coen Jansen Vaste Planten en DOOR Edelsmeden in Ankum-Dalfsen, alwaar de presentatie onderdeel wordt van de komende editie van Kunst om Dalfsen op 4 en 5 mei.

Ems Willems

Ems Willems (1960) werkte jarenlang als grafisch vormgever, maar maakte in 2017 de definitieve overstap naar het bestaan als autonoom beeldend kunstenaar.

De foto’s van bevroren bloemen in smeltend ijs laten zien dat in het verwelken en het verval schoonheid schuilt.

Door een speciale techniek van invriezen ontstaat er een eerste gelaagdheid. Bloemen die duidelijk zichtbaar zijn maar ook bloemen die maar vaag (dromerig?) en onscherp te zien zijn.

Bij het invriezen het eigen idee tot uitvoer brengen is niet makkelijk. Het water beweegt en dus de bloemen ook. Daardoor en door de effecten van invriezen ontstaan er verrassingen die je pas waarneemt bij het fotograferen (kristallen, vertekeningen, luchtbellen). Hier wordt Ems, als kunstenaar, mee geconfronteerd. Het vraagt goed kijken, waarnemen, er mee omgaan, er op inspelen.

Door aan een print (op canvas of ander materiaal) van Frozen Flowers dunne lagen pigment, pastel, acryl of gedroogde bloemen toe te voegen, krijgt het werk nog meer gelaagdheid en een nieuwe dimensie en extra emoties.

De verstilling, passie en transformatie worden zichtbaarder en het werk krijgt een persoonlijkere invulling.

Haar werken zijn op een eigenzinnige manier autobiografisch; het blijft aan de beschouwer er zijn eigen betekenis (gevoelens, emoties, onvervulde dromen) in te ontdekken.

 

Ems Willems over haar werk in Huis Kernhem:

 

Pim Trooster

im Trooster (1954) (in Dalfsen bekend van SAFE, 1993-2009) exposeerde in 2019 tijdens Kunst om Dalfsen al eerder (solo) in de kas bij Coen Jansen Vaste Planten en DOOR Edelsmeden. Zijn zus Maartje Trooster (van DOOR Edelsmeden) en haar man Coen Jansen (Vaste Planten) hebben hem uitgenodigd om tijdens deze editie van Kunst om Dalfsen zijn werk te combineren met werk van 1 á 2 collega-kunstenaars met wie hij zich verwant weet.

Hij koos voor Ems Willems met wie tot tweemaal toe gelijktijdig een ‘artist in residence’ deed bij arteventura in Andalusië en voor Stefan Gross wiens werk hij als tentoonstellingsmaker/ gastcurator meerdere keren selecteerde om te participeren in tentoonstellingsprojecten bij o.a. KiK, Landgoed Anningahof en Into Nature.

Mede geïnspireerd door het Frozen Flowers-project en teruggrijpend op zijn Japanese Flower-schilderijen uit begin jaren ’90, werkt Trooster sinds enkele jaren aan de multi-media-serie Fleurs d’amour – Fleurs de mort.

 

Pim Trooster over zijn werk in Huis Kernhem

 

Stefan Gross

Stefan Gross (1964), geboren in Bensdorf, Duitsland begon zijn carrière als leerling in de praktijk van de glas-in-loodproductie. In 1988 werd hij een meester in de praktijk en besloot hij zijn kunststudies voort te zetten aan de Kunstacademie HBK Saar in Saarbrücken.

 

In 2006 ontwikkelde hij een eigen materiaal dat hij nu voornamelijk gebruikt: ‘olieplastic’. Het is het resultaat van het verven van industrieel plastic met klassieke olieverf. Het is oppervlak en verf in één en stelt Stefan Gross in staat het geverfde oppervlak driedimensionaal uit te breiden. ‘Oil plastic’ is doorschijnend en gedraagt ​​zich bij een relatief lage temperatuur als glas. Veel van het plastic dat Gross gebruikt, wordt gerecycled. In zijn werk verbeeldt Stefan Gross op kleurrijke wijze de val van een op groei gebaseerde samenleving. ‘De wereld is tegenwoordig een serieuze plek. Dit is een probleem dat ik in mijn werk behandel. ‘ Hij laat de schoonheid en het potentieel van industriële productie zien in een terugblik op de tijd waarin we nu leven.

Stefan Groos woont en werkt in Rotterdam en wordt door diverse galerieën in binnen- en buitenland vertegenwoordigd bij kunstmanifestaties en kunstbeurzen. Zijn werk is opgenomen in vele particuliere-, bedrijfs- en museale collecties.

 

Stefan Gross over zijn werk in Huis Kernhem:

 

 

‘Ohlahla les fleurs’, te bezichtigen op zaterdagen en zondagen van 30 maart t/m 14 april in Huis Kernhem, Ede.

Deze expositie is ook te bezoeken op tweede paasdag, maandag 1 april.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen