Mensen vragen soms uit angst geen toeslagen aan

Foto: Pixabay

EDE – Angst zorgt ervoor dat steeds meer mensen geen toeslagen durven aan te vragen, hoewel ze er gewoon recht op hebben. Dat schrijft Omroep Gelderland op haar site. Ze zijn bang voor een boete als ze een fout maken en laten de aanvraag dus zitten.

Exacte cijfers over het aantal mensen dat geen toeslagen aanvraagt zijn er niet. Dát ze er zijn staat vast na onderzoek, zegt de Nationale ombudsman. Volgens de organisatie komt het doordat mensen de overheid niet meer vertrouwen. Die moet burgers actiever informeren over hun recht op die toeslagen en regelingen, vinden de Nationale ombudsman en Sociaal Werk Nederland.

Wantrouwen

“De kinderopvangtoeslagaffaire is het bekendste voorbeeld waarbij de overheid is doorgeschoten in zijn fraudebeleid”, zegt ombudsman Reinier van Zutphen aan de NOS. “Het is ook een gevolg van een algehele kentering van het vertrouwen in de overheid.”

Jan de Kluijver van het Diaconaal Platform Ede (DPE) herkent dat wantrouwen. Met de actie ‘Ede geeft warmte’ haalde het DPE vorig jaar 100.000 euro op. Wie zijn energietoeslag kon missen, werd gevraagd de toeslag te doneren aan mensen in nood, maar toch wilden sommige mensen in nood het geld niet aannemen. Ze associeerden het project met de overheid, omdat de naam ‘Ede’ erin voorkwam. “Terwijl het project en het inloopspreekuur van de organisatie dus helemaal niet van de overheid zijn”, zegt De Kluijver.

Overheid moet aansluiting zoeken

Wantrouwen is niet de enige reden dat mensen afhaken. Volgens Kluijver komt het ook door een gebrek aan computervaardigheden, taalproblemen of laaggeletterdheid. Of mensen zien door de bomen het bos niet meer, omdat ze voor elke hulpvraag bij een andere organisatie moeten zijn.

Brancheorganisatie Sociaal Werk Nederland maakt ziet de groep mensen die geen hulp meer vragen of de weg niet meer weten groeien en maakt zich zorgen. Met name in wijken waar armoede en onzekerheid over bestaanszekerheid heersen, wordt het ook voor sociaal werkers frustrerender.

Informeren is een plicht

De Nationale ombudsman vindt het een plicht van de overheid burgers beter te informeren over bepaalde voorzieningen. Dat gebeurt volgens die organisatie te weinig, al zijn er na de toeslagenaffaire wel verbeteringen doorgevoerd. Maar volgens Sociaal Werk Nederland is alleen actief informeren niet voldoende. Het is volgens hen essentieel dat de overheid aansluiting zoekt bij de leefwereld, beleving en mogelijkheden van de mensen. Bovendien moet er geïnvesteerd worden in laagdrempelige ondersteuning.

1 op de 10 vraagt niets aan

De Dienst Toeslagen van het ministerie van Financiën heeft geen gegevens over het aantal mensen dat toeslagen niet aanvraagt, terwijl ze er wel recht op hebben. Ze schatten dat ongeveer 10 procent van degenen die in aanmerking komen voor huur- en zorgtoeslag die niet aanvraagt, en ongeveer 7 procent doet dat niet voor het kindgebonden budget.

Dat gebeurt uit angst om de toeslagen te moeten terugbetalen, omdat ze denken er geen recht op te hebben of niet weten hoe ze een toeslag moeten aanvragen.

Bericht Omroep Gelderland

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen