Edenaar (22) werkt mee aan bijzondere waterstof-racewagen zonder uitstoot

Vincent Bashandy
Vincent Bashandy
Foto: © Roel Breure

Een team van Delftse studenten heeft dinsdag hun nieuwe racewagen op waterstof gepresenteerd. De ‘Forze IX’ moet met zijn topsnelheid van 300 kilometer per uur de strijd aangaan met Audi’s en Lamborghini’s op het circuit van Zandvoort, met als enige uitstoot water. De studenten willen definitief de ban breken voor waterstof in de auto-industrie. Vincent Bashandy (22) uit Ede is deel van het pioniersteam van Forze Hydrogen Racing.

Duurzaam racen

Daar draait het uiteindelijk om, volgens Bashandy: “We willen mensen inspireren om waterstof te omarmen als duurzaam alternatief voor fossiele brandstoffen, en aantonen dat onze auto niet onderdoet voor gangbare racewagens op het circuit.” De auto stoot namelijk alleen water uit, zegt hij: “De waterstof reageert met zuurstof uit de lucht in een brandstofcel, waardoor water ontstaat en elektriciteit wordt opgewekt.” Het team gebruikt deze elektriciteit om de elektromotoren van de auto te laten draaien. Ze hebben met vorige modellen al successen behaald in races op de circuits van Assen en Zandvoort, maar willen met de nieuwe auto een stap hogerop. “Het doel is om met deze auto uiteindelijk mee te doen in de Super GT-klasse op Zandvoort. Echt voor serieuze racewagens, maar een mooie uitdaging voor ons.”

Bijdrage uit Ede

De student Werktuigbouwkunde is enthousiast over de onthulling: “Als technische student heb je al snel interesse in auto’s, maar tijdens je studie kun je dit maar beperkt in de praktijk brengen.” Zelf is Bashandy vooral bezig geweest met het hart van de auto: de brandstofcel. “Ik zorg ervoor dat de ingaande lucht perfect voor-behandeld wordt zodat zoveel mogelijk elektriciteit gemaakt kan worden in de brandstofcel.” Zijn studie moest er een jaar voor wijken, maar dat deert hem niet: “Dit is een prachtige plek om werkervaring op te doen, er is zoveel te leren en je merkt dat je echt wat bij kan dragen.”

Enorme uitdaging

De volgende stap voor het team van de Edenaar is om de auto verder te testen, zodat deze zo snel mogelijk het circuit op kan. Het is een behoorlijke uitdaging om een complete racewagen te ontwerpen en te bouwen, zegt Bashandy: “Dit is zo’n ontzettend complexe machine, met allemaal onderdelen die speciaal voor deze auto ontworpen zijn. Niemand bouwt waterstof-racewagens op deze manier, dus we moeten alles zelf uitzoeken en ontwikkelen. Om dan te zien hoe ver je kunt komen als je met z’n allen zo hard werkt is heel gaaf.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen