Tweehoofdig bestuur zorgdienstverlener Opella

Kars Hazelaar en Ineke Wever Foto: Cheeseworks
Foto: Ede.nieuws.nl

Vanaf april 2018 heeft zorgdienstverlener Opella een tweehoofdig bestuur. Ineke Wever gaat samen met de huidige bestuurder Kars Hazelaar leiding geven aan de organisatie.

Opella werkt al jaren met zelforganiserende teams. Zorgprofessionals kunnen vragen van klanten heel goed zelf beantwoorden en daarbij ‘gewoon doen wat nodig is’ op basis van hun deskundigheid. Opella werkt kleinschalig en met korte lijnen om over financiële domeinen heen klantvolgend te kunnen werken. In de komende jaren wordt klantvolgend werken dé manier van werken in thuiszorg, revalidatie, verpleeghuizen,  maatschappelijke dienstverlening en hulp bij het huishouden.

De raad van toezicht en bestuur van Opella hebben ervoor gekozen de functie van directeur op te heffen en te kiezen voor een tweehoofdige raad van bestuur. Dit met het oog op verdere ontwikkeling in kleinschaligheid en klantvolgend werken. Daarmee wordt Opella voortaan geleid door twee bestuurders in plaats van een bestuurder en drie directeuren. Het opheffen van de functie van directeur maakt de lijnen korter. Een tweehoofdig bestuur is nodig in een grote organisatie als Opella om zowel binnen als buiten de organisatie relaties te onderhouden. Opella verleent zorg en diensten op de zuidelijke Veluwe en biedt met ruim 1900 medewerkers en 750 vrijwilligers jaarlijks zorg en ondersteuning aan zo’n 5100 klanten. Ineke Wever (1974) werkte voorheen als manager zorg bij Zorgverkeraars Nederland en sinds 1 februari 2017 als programmaleider Domein Overstijgend Werken bij Opella. Wever: “Elke zorgdienstverlener zegt de klant centraal te stellen, maar om dat écht te doen, vraagt lef en durf. De huidige financiering en verantwoording stimuleren dit nog niet.

De druk op de betaalbaarheid van zorg, krapte op de arbeidsmarkt en een nieuwe generatie ouderen vragen om de zorg en ondersteuning anders aan te pakken. Domeinoverstijgend werken is het antwoord hierop, van Opella en ook van mij persoonlijk. De klant en zijn behoeftes staan echt centraal. Samen met naasten, met eigen collega’s, maar ook professionals van andere organisaties de zorg en ondersteuning leveren die past. Het is mijn missie om met mijn brede ervaring in de zorg dit succesvol door te voeren. En hierbij goed gebruik te maken van technologie,  zonder te vergeten dat het mensenwerk blijft. Samen met Kars Hazelaar en mijn andere collega’s wil ik Opella een koploper laten zijn in de vernieuwing van zorg.”

Opella

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden